Jučer je u Meštrovićevom paviljonu otvorena središnja izložba 36. izdanja Salona mladih posvećena temi PARAZITI prema kustoskom prijedlogu kolektiva KUĆĆA (Jurica Mlinarec, Klara Petrović, Luja Šimunović). Ova “najveća, najdugovječnija i najrespektabilnija izložbena manifestacija vizualnih umjetnika do 35 godina, koja je u Hrvatskoj u više od 50 godina predstavila nekoliko tisuća umjetnika”, ove će se godine održavati na još pet lokacija te će sveukupno prikazati 80 domaćih i 10 inozemnih umjetnika. Uz spomenutu centralnu izložbu u Domu hrvatskih likovnih umjetnika, izložba Situacija Nevenke Šarčević na nekoliko lokacija i Venientes, izložba studenata Akademije likovnih umjetnosti Zagreb u Galeriji Šira, bit će popraćeni bogatim edukativnim, glazbenim i stručnim programom.
Mnogobrojna je publika jučer imala priliku upoznati različite pristupe temi PARAZITI i proći kroz posve različite, ali ne tako udaljene svjetove što je u postavu sugerirano raznobojnim trakama razapetima kroz prostor između radova i omotanima oko samoga tijela Meštrovićevog paviljona. Ovo su neki od njih:
Mia Matijević Akrap (HR), Self-Help Burial (2021.), keramičke urne
Sveopća izoliranost, distanciranje i uslijed toga sve površnija komunikacija, potaknuli su umjetnicu na preispitivanje vlastitog osobnog sistema. Taj iscrpljujući odnos sa samim sobom iznjedrio je potrebu za “samopomoći” koju je umjetnica pretočila u formu keramičkih urni – opterećujuća sjećanja i prošli događaji tako su preobraženi u objekt, simbol i sliku. “Ono što je u urni konačno je, spaljeno i nepovratno”, piše umjetnica, a teške i negativne misli ne odbacuju se u potpunosti, već se transformiraju u “posmrtni” oblik. Vlastiti unutarnji rušilački sustav povezuje se, pa čak i identificira, s društvenim.
Lora Elezović (HR), Kabinet Čuda, Šuma Mangrova (2022.), instalacija
Kabinet čuda, tema kojom se umjetnica počela baviti u sklopu diplomskog rada i koju je tada predstavila kroz formu pomičnog ormara, za ovu je priliku sažeta formom, ali nipošto sadržajem. Riječ je o putnom kovčegu u kojemu su sabrani mnogobrojni primjerci hibridnih životinjskih vrsta predstavljeni različitim tehnikama, a koji posjetitelja upozoravaju na opasnost ljudskog djelovanja i njegovu štetnost za ekosustave. Ovaj put umjetnica stavlja naglasak na šume mangrova (najobilnije razvijene na obalama Azije, Afrike i Južne Amerike), primjer složenog ekosustava koji postepeno nestaje. Čovjek – parazit poziva se da promisli o svojemu utjecaju na biljni i životinjski svijet.
Klara Burić (HR), Miris kao surogat (2021.), instalacija
U fokusu ovoga rada nalazi se epidemija i to ne ona koja nas već dugo zaokuplja, nego jedna nama “nevidljiva”. Riječ je o šumskoj zajednici hrasta kitnjaka i pitomog kestena na kiselim tlima Banovine koja zbog uvođenja invazivnih vrsta postaje sve ugroženija bolešću Cryphonectria parasitice . 3D simulacijom šumske zajednice, umjetnica poziva na razmišljanje o ljudima kao parazitima i, kako u tekstu ističe Tina Petković, “Kako se iz parazitizma vratiti ka mutualizmu”?
FaceOrFactory (SI), You, An Archive (2021.), instalacija
“FaceOrFactory” je umjetnička istraživačka platforma fokusirana na strukture i funkcije (ljudskog) lica u suvremenom društvu – kako industrija estetske i plastične kirurgije, povijest (auto)portreta, digitalni nadzor i biometrijski arhivi, biohakiranje i siva ekonomija genetskog materijala, queer teorija i queer prakse oblikuju lice kao teritorij odnosa moći i političkog diskursa?” Dokumentarna instalacija You, An Archive gledatelju predstavlja slojevitost projekta prikupljanja identiteta i stvaranja novih, umjetnih identiteta te otvara diskurs o njemu.
Antonio Kutleša (HR), JA – HRANA (2021.), instalacija
U ovom eksperimentalnom radu, umjetnik polazi od problema koje čovječanstvo očekuje u budućnosti – nestašica hrane. Zato umjetnik istražuje mogućnost zamjene resursa poput zemlje, vode i hrane za uzgoj stoke, resursima dobivenima iz vlastitoga tijela. Konzumenti su u ovome slučaju skakavci, a time se, s obzirom na postojeće i dostupne prehrambene proizvode dobivene preradom insekata, zatvara prehrambeni krug te ostvaruje “hibridni oblik simbioze u kojoj obje strane imaju jednaku korist – hranu za vlastiti opstanak”.
Izložbu koja postavlja brojna pitanja na nekoliko razina posjetite do 19. lipnja!
UMJETNICI:
Laura Barić, Sunčana Brkulj, Šimun Bućan, Klara Burić, Lora Elezović, Robert Fenrich, Format C (Dina Karadžić & Vedran Gligo), Bartol Galović, Teuta Gatolin, Ivan Gundić, Deni Horvatić, Borna Ivanuša, Antonio Kutleša, Leonardo Losciale, Jelena Lovrec, Mia Matijević–Akrap, Luka Pešun, Marina Popović, Sara Salamon, Ivana Stećuk, Petar Vranjković & Buga Kranželić, Nika Vrbica
POZVANI UMJETNICI:
Andrej Beštak & Anja Leko, Luka Cvetković (RS), FaceOrFactory (SI), Medium movement, Marianna Nardini, Gaia Radić, Tea Stražičić, Elena Štrok , ŠUM (SI), Neja Zorzut (SI)
Ivan Gundić (HR), Memogram (2021.), dio rada
Borna Ivanuša (HR), My name is Boner (2021.), kombinirana tehnika
Marianna Nardini (HR), Ekstaza nutrine (2022.), ambijentalna instalacija
Teuta Gatolin (HR), Slaganje temelja (2021. – 2022.), dio rada
Šimun Bućan (HR), iz serije fotografija
Robert Fenrich, Kolektiv Medium Movement (HR), Eden, dio rada